درباره ماه محرم و ظلم خلفا به اهل بیت پیامبر
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم
قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى
بگو: از شما [در برابر ابلاغ رسالتم] هیچ پاداشی جز مودّت نزدیکان را [ اهل بیت ـ علیهم السلام ] را نمی خواهم.
(الشوری 23)
به ماه محرم الحرام ماه ماتم اهل بیت رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم وارد شدیم و بار دیگر اماج اهانتها و تهمتها و ... از طرف اهل سنت قرار میگیریم.
آیا بهتر نیست از این باصطلاح پیروان حقیقی قران سئوال کنیم در دویست و اندی سالی که از رحلت رسول گرامی اسلام صلی الله و علیه و آله و سلم گذشت مصداق این آیه را در عمل کدام یک از پیشوایان خود میبینید؟
قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى
بگو: از شما [در برابر ابلاغ رسالتم] هیچ پاداشی جز مودّت نزدیکان را [ اهل بیت ـ علیهم السلام ] را نمی خواهم.
(الشوری 23)
کدامیک از آنها به امر خداوند متعال وقعی نهادند؟!!
چه کردند با دختر و داماد و فرزندان رسول خدا صلی الله علیه و آله سلم.
آلوسي مفسر مشهور اهل سنت در اين باره مينويسد :
عمر با غلاف شمشير به پهلوي مبارک فاطمه و با تازيانه به بازوي حضرت زد . فاطمه ، صدا زد : ? يا ابتاه ? علي (ع) ناگهان از جا برخاست وگريبان عمر را گرفت و بر زمين زد و بر بيني و گردنش کوبيد.تفسير آلوسي :3/124 .
ابوالفداء، تاريخ ابى الفداء ج 1 ص 156. دار المعرفة، بيروت.
بلاذری ، محدث و مورخ معروف اهل سنت متوفی سال 279 قمری در تاریخ خود روایت کرده است که : ابوبکر ، علی ( ع ) را برای بیعت طلبید ولی ایشان قبول نکردند. عمر را فرستاد . ( عمر ) آتشی آورد که خانه رابسوزاند . حضرت فاطمه ( س ) را بر در خانه ملاقات کرد. ایشان فرمودند : ای پسر خطاب آمده ای خانه را بر من بسوزانی ؟ گفت : آری ! این عمل قوی تر است در آنچه پدرت آورده است.
( انساب الاشراف ج1 ص 586 - 588) یا ( انساب الاشراف ج2 ص 268 ? 269 چاپ دارالفکر )
طبری ، مورخ و مفسر معروف اهل سنت در تاریخ خود نقل می کند که : عمر به در خانه علی ( ع ) رفت و گفت : والله خانه را بر شما می سوزانم مگر اینکه برای بیعت بیایید.
( تاریخ طبری ج 2 ص443) یا ( تاریخ طبری ج3 ص 202 ? 203 و ج3 ص 430- 431 )
راستی چه ظلم بیشتری روا میداشتند سه خلیفه اول ، بنی امیه و بنی العباس با اهل بیت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم اگر این ایه بصورت زیر نازل میشد و چه عداوت بیشتری متصور بود.
قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلاَّ العداوةَ فِي الْقُرْبى
بگو: از شما [در برابر ابلاغ رسالتم] هیچ پاداشی جز دشمنی نزدیکان را [ اهل بیت ـ علیهم السلام ] را نمی خواهم.
و بدینسان با ما بنام شیعه یا رافضی ، مشرک و واجب القتل در ممالک اسلامی برخورد مینمایند و آنها اهل سنت و جماعت خود و زعمایشان مقربان درگاه خدای متعالند
وَ سَيَعْلَمُ الَّذينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ
و کسانی که ستم کرده اند، به زودی خواهند دانست که به چه بازگشت گاهی باز خواهند گشت؟!
( الشعرا227)
و در این زمان که دست ما ازدامان ولیمان تا ظهور موفور السرورش کوتاه است مودت خود را در اشکهای جاری از چشم هایمان به پیشگاه آل بیت رسول خدا صلی الله و علیه و آله و سلم تقدیم میداریم
شیخ صدوق (ره) در امالی از ابراهیم بن ابی المحمود روایت كرده كه امام رضا علیه السّلام فرمودند:
ماه محرم ماهی بود كه اهالی جاهلیت، جنگ و قتال را در آن ماه حرام میدانستند، ولی این امت جفاكار خونهای ما را در آن ماه حلال دانستند و حرمت ما را هتك كرده و زنان و فرزندان ما را در آن ماه اسیر كردند. آتش در خیمههای ما افروخته و اموال ما را غارت كردند. حرمت حضرت رسالت (صلی الله علیه و آله) را در حق ما رعایت نكردند.
همانا مصیبت شهادت حسین (علیه السّلام) دیدههای ما را مجروح گردانید و اشك ما را جاری كرده . عزیز ما را ذلیل گردانیده است و زمین كربلا مورث كرب و بلاء ما گردید. پس باید بر حسین بگریند، همانا گریه بر آن حضرت گناهان بزرگ را فرو میریزد.
سپس حضرت رضا علیه السّلام فرمودند:
پدرم چون ماه محرم داخل میشد كسی آن حضرت را خندان نمیدید. و اندوه و حزن پیوسته بر او غالب میشد تا روز عاشورا. آن روز، روز مصیبت و حزن و گریه او بود و میفرمود: امروز روزی است كه حسین (علیه السّلام) شهید شده است.